Over mij

Leiderschapscoaching / Strengths-based coaching

Kitty Schaap MA, MSc

Van functioneren naar floreren = excelleren

Wil je het beste uit leiderschap, business en talent halen? Een sterk team en een succesvolle, productieve en positieve organisatiecultuur creëren? Met mijn persoonlijke begeleiding en wetenschappelijk onderbouwde aanpak, krijg je de tools en inzichten om doelen te bereiken en het maximale uit jezelf en je team te halen.  

Mede door mijn studies, werkzaamheden en onderzoek op het gebied van HRM, medewerkersbetrokkenheid, coaching, talentontwikkeling en leiderschap, ben ik de vele voordelen gaan zien van evidence-based werken met inzichten uit de positieve psychologie en de op sterke punten gebaseerde aanpak voor persoonlijke en professionele (leiderschaps)ontwikkeling.

Door leiders in staat te stellen hun leadership potential aan te boren en meer authentiek leiding te geven, worden ze niet alleen zelf (veer)krachtiger en effectiever maar kunnen ze ook een cultuur bevorderen waarin teams sterker en productiever zijn en ook beter toegerust zijn om met toekomstige veranderingen en uitdagingen om te gaan.

Met een achtergrond in Human Resources Management en gewerkt te hebben voor diverse organisaties, variërend van Shell tot Sotheby’s, heb ik brede ervaring opgedaan die ik nu kan meenemen in mijn huidige werk. In de praktijk heb ik gezien wat een groot verschil leiders kunnen maken -zowel positief als negatief- en ook hoeveel potentieel er nog onbenut blijft binnen organisaties. Mijn ervaring is dat leiders snel de vruchten plukken van strengths-based leadership voor zichzelf, hun teams en de organisatie.

Master of Science in Management, MA Cultural Sciences, Advanced Management Program, SHRM specialization, Accredited Strengths Coach

Kitty Schaap guided me through a for me ‘eye-opening’ journey, being the Strengthscope leadership development program. This development gave me a lot of unexpected, yet very helpful, understandings on myself, which helped me to further mature myself as a professional (but also as a human being), certainly behavior wise I’ve learned a lot. Perchance one of the most imperative lessons learned has been the affect on other people, something that I was entirely oblivious off.

Kitty has helped me greatly with the follow up being the one-on-one coaching sessions. What impressed me about Kitty is her ease and enormous bag of experiences, from where she turns many of her reflections into easy to grasp and relate to examples, that did trigger challenged me in self-reflections.

De StrengthscopeLeider coaching is een traject wat ik met heel veel positieve energie heb doorlopen. Door de 1 op 1 gesprekken met mijn coach Kitty Schaap kon ik dagelijkse dingen vanuit mijn werk toetsen op datgene waar mijn sterkten zitten en waar ik in de “overdrive” ging. Het is heel goed om de dingen te bekijken vanuit andere perspectieven dan ik normaal gewend was…. Het pad van mogelijkheden in plaats van het pad van belemmeringen. Kitty, super bedankt voor de goede professionele coaching die echt gericht was op mij als persoon.

Het assessment StrengthscopeLeader heeft mij doen inzien waar mijn krachten liggen, maar belangrijker de onderlinge verhouding van krachten en minder sterke/ontwikkelde competenties, heeft mij doen inzien en doen verklaren waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan. Dus in conclusie een aantal zeer waardevolle inzichten verkregen die mij gaan helpen in het verbeteren van mijzelf. Kitty haar manier van begeleiden en geven van feedback/uitleg schepte een open en vertrouwd gevoel wat het makkelijk maakte om de analyse te bespreken. Wat ook zeer waardevol is geweest voor mij, is de feedback van diverse collega’s, waardoor het duidelijk is geworden op welk niveau mijn krachten het meest zichtbaar zijn, of als concrete bijdrage worden ervaren.

Echt een eye-opener, nuttig om mijn eigen unieke sterke punten te ontdekken en hoe mijn sterke punten en leiderschapsgedrag door anderen worden waargenomen en beoordeeld (360° feedback). Ook het concept van sterke punten in overdrive, en hoe prestatierisico’s te beperken is erg nuttig, ik heb een aantal geweldige inzichten opgedaan. Kitty is business savvy en de combinatie van haar HR-achtergrond, management- en coachingsvaardigheden en ervaring in leiderschapsuitdagingen zorgde ervoor dat ik me erg op mijn gemak voelde om mijn rapport met haar door te nemen en openlijk te praten over de uitdagingen en kansen die ik op het werk ervaar.

Ik heb het coaching traject met Kitty Schaap als uiterst effectief – leerzaam, professioneel en aangenaam ervaren. Kitty begrijpt de kunst om op een rustige en open manier te helpen inzicht te verwerven in eigen kunnen en om je op die manier op het pad te zetten van positiviteit. Kitty wil ik graag aanbevelen voor organisaties die op een hoog niveau mensen op een serieuze manier willen coachen.

The part were also my colleagues shared their input was an thought-provoking mirror, very constructive and thanks to the professional coaching by Kitty, I have never experienced it as opposing or adverse. With the conclusion of the assessment in hand and the question in mind “now what?” Kitty has helped me greatly with the follow up being the one-on-one coaching sessions. What impressed me about Kitty is her ease and enormous bag of experiences, from where she turns many of her reflections into easy to grasp and relate to examples, that did trigger challenged me in self-reflections.

Kitty is an excellent sounding board for a range of issues at all levels of an organisation. She brings sensitivity and practical solution. She is not afraid of conflict and is adept at managing difficult situations between others. She is very trustworthy and people feel confident discussing confidential matters with her. She can see things from multiple angles.

Dit heeft mij zoveel meer inzicht gegeven dan alle andere psychometrische onderzoeken en programma´s die ik in mijn carrière heb doorlopen.

Wat mag je verwachten van de samenwerking met mij? Ik geef veel persoonlijke begeleiding en ga meer voor kwaliteit dan kwantiteit, daarom werk ik vooral graag met 1-op-1 coachtrajecten, met veel oprechte aandacht en oog voor de uniciteit van de ander als persoon en professional. Ik ga voor duurzame resultaten; geen trucjes, short cuts en quick fixes. Mijn stijl is niet zweverig maar ook niet formeel of zakelijk. Zelf ben ik gedreven en resultaatgericht en ik werk dan ook graag samen met gecommitteerde, ambitieuze professionals. Je wilt een high-performer zijn en je bent vastberaden om je maximale leiderschapspotentieel te benutten en om de beste versie van jezelf te worden. Door bijvoorbeeld belemmerende overtuigingen, het niet helder hebben van je doelen en ambities, en andere interne en externe performance risks , wordt deze niet gerealiseerd en geactiveerd. Het gaat er niet om dat je iemand anders moet worden. Juist niet, die beste versie zit al in jezelf: be yourself, more, with skill, your best bet for success lies in building on who you already are, not in trying to become someone you’re not.

 

Ik geloof dat…

  • ieder mens uniek is, potentieel heeft en dat mensen het verschil maken
  • de direct leidinggevende een grote invloed heeft op medewerkers
  • leiders kunnen excelleren wanneer ze vanuit hun eigen kracht en talenten leiden
  • je geen formeel leidinggevende hoeft te zijn om een sterke leider te zijn en dat iedereen een inspirerend voorbeeld voor anderen kan zijn
  • een veilige werkomgeving zorgt voor vertrouwen, betere samenwerking, meer creativiteit en zelfleiderschap
  • een growth mindset en intrinsieke motivatie nodig zijn voor groeien, ontwikkelen
  • ´een baan voor het leven´ niet meer van deze tijd is en professionals ´ondernemers van hun eigen talent´ moeten worden
  • de focus moet liggen op: autonomie, zingeving, meesterschap, betrokkenheid, als je mens en organisatie sterker wilt maken
  • enige mate van ´positive stretch´, uitdaging en stress nuttig kan zijn om te groeien
  • verandering een gegeven is, het is de enige constante in het leven en dat mensen daarom veerkrachtig moeten zijn en organisaties wendbaar
  • leiders succesvol en meer voldoening halen uit hun leiderschapsrol als ze vanuit eigen kracht en waarden kunnen werken
  • leidinggevenden niet alles alleen kunnen en dat ze meer aandacht en tijd moeten besteden aan zelfreflectie en wat vaker moeten stilstaan bij vragen als wie ze zijn, waarom ze doen wat ze doen, met wie en op welke wijze en of dat echt bij ze past en of ze zo effectief en gelukkig zijn en het beste uit zichzelf en anderen halen
  • HR-professionals en leidinggevenden beter samen kunnen werken om gezamenlijke aspiraties en doelen helder te krijgen en te bereiken
  • het belangrijk is dat je in actie komt als je iets wilt veranderen
  • leidinggevenden meer het potentieel, de kracht van medewerkers kunnen benutten
  • leiders en managers veel baat hebben bij persoonlijke strengths-based coaching, hiermee versterken ze zichzelf, hun team en de organisatie op een positieve, duurzame manier

My Strengths

Uit het Strengthscope assessment komt naar voren dat (een aantal van) mijn meest onderscheidende persoonlijke sterke punten zijn: zelfontwikkeling, het ontwikkelen van anderen, kritisch denken, common sense. Uit het StandOut assessment van Marcus Buckingham komt naar voren dat ik vooral een performance coach ben en dat mijn kracht ligt op het gebied van het zien van potentieel, het geloven in potentieel en het willen ontwikkelen van potentieel.

Common sense

Critical Thinking

Self-Improvement

Developing Others

I am a performance coach

My strength is my faith in people’s potential

Your strength is your faith in people’s potential.

You bring order to the messiness of our growth and development.

You’re a performance coach.

People who come to you for advice will not only get forthright, practical guidance, but they will also get a system to track their progress. You love to keep score. And while this logical, disciplined approach creates security and certainty with others, you temper it with a heartfelt belief in them and what they can achieve.

Your goal is to create self-reliance in others. You don’t want them to have to keep coming to you. You train them, empowering them to create their own internal measures and motivators. And then, you stand proudly on the sidelines and watch them deliver.

You are predictable and consistent. At least you strive to be. This is why people come to trust you. People come to you when they want clarity and opinion. You “weigh” things in your mind and get a strong sense of “what is the right thing to do” in almost any situation.

You begin by asking, “What can he learn from this?” Your focus is instinctively toward other people. Not their feelings, necessarily, but their understanding, their skills, and their performance. You see each person as a work in progress, and you are comfortable with this messiness. You don’t expect people to be perfect; in fact, you don’t want them to be perfect. You see the possibility in imperfection. You know that imperfection creates choice, and that choice leads to learning.

Since you are energized by ‘others’ growth, you look for signs of it. “Where was this person last month?” you ask yourself. “What measurable progress have I seen?” You create novel ways to keep track of people’s performance and celebrate with them when they reach new heights. You ask them a lot of questions to figure out what they know and what ’they don’t, how they learn best, what is important to them, and what journey they are on.

People’s performance improves when you’re around. This is your greatest gift.

Instinctively people know that you care about them, and that your caring is genuine. They get it. They feel it. They never doubt it. And this certainty frees them. They can experiment, and reach, and fall, and fail, and then reach again. And you will still be there willing them to keep reaching. You don’t give up on people. No matter how much they struggle, you keep believing that they will find a way to move forward, and to improve. You are intrigued by “the process”–the process of other people’s learning and growth. You aren’t impatiently waiting for the big-bang breakthrough. Instead you are content to see small increments of growth that happen every day. The “getting it” can be more exciting to you than the “got it.”

You are also intrigued by the process of the activity. You revel in breaking activities down into their discrete parts, and then showing others how to do each discrete part. You want others to understand the “how,” the “method,” and when you can show others the “how,” you are delighted.

You know that people can learn only from where they are starting, so you ask lots of questions to determine their starting point. You listen very carefully. You watch closely. Any small action or reaction could be a clue about where to “join” them in their learning journey. Your “start-by-listening” approach makes others feel heard, and safe. For you, it is the source of vital information about their learning styles, their personalities, their understanding. You use this information to tailor what you are teaching so that it fits each person–you individualize. You want to get on people’s level. You want to engage in their world, see people in their “natural habitats,” and better understand their realities This achieves three things: 1) it shows them that you know them; 2) it shows you the world from their perspective; 3) it gives you the raw material you need to give them good ideas for how to get better.

You are a learner yourself. Because you love the process of “getting it,” you sign yourself up for classes so that you can feel yourself “getting it.” This is a constant part of your life.

Your dedication to constant learning is not just for you. It also serves to equip you with new ideas and techniques that you can use to help others. Consequently, to others you seem wise, an unending source of knowledge, experiments, and ideas that might help them grow. Whenever others run dry–of ideas, or of self-belief–they return to you. You seem strong, patient, understanding, and yet always expectant.

You are systematic, bringing method and process and accountability to your projects.

Wherever you go, you will instinctively try to build a learning organization, a place intentionally designed to expand each person’s experience, understanding, and, in the end, performance.

Je bent een performance coach. Mensen die bij je aankloppen voor advies zullen niet alleen openhartige, praktische begeleiding krijgen, maar ze krijgen ook een systeem om hun voortgang bij te houden. Je houdt ervan om de score bij te houden. En terwijl deze logische, gedisciplineerde aanpak veiligheid en zekerheid creëert bij anderen, heb je een oprecht geloof in hen en wat ze kunnen bereiken.

Je doel is om zelfredzaamheid bij anderen te creëren. Je wilt niet dat ze naar je toe moeten blijven komen. Je traint ze, empowert ze om hun eigen interne maatregelen en motivatoren te creëren. En dan, sta je trots aan de zijlijn en ziet ze leveren.

Je bent voorspelbaar en consistent. Je streeft er tenminste naar om dat te zijn. Dit is de reden waarom mensen je gaan vertrouwen. Mensen komen naar je toe als ze duidelijkheid willen. Je “weegt” dingen in je hoofd en krijgt een sterk gevoel van “wat is het juiste om te doen” in bijna elke situatie.

Je begint met de vraag: “Wat kan hij/zij hiervan leren?” Je focus is instinctief gericht op andere mensen. Je ziet elke persoon als een werk in uitvoering en je voelt je comfortabel met deze rommeligheid. Je verwacht niet dat mensen perfect zijn; in feite wil je niet dat ze perfect zijn. Je ziet de mogelijkheid in imperfectie. Je weet dat imperfectie keuze creëert, en die keuze leidt tot leren.

Omdat je energie krijgt van de groei van ‘anderen’, zoek je naar tekenen ervan.

“Waar was deze persoon vorige maand?” vraag je jezelf af. “Welke meetbare vooruitgang heb ik gezien?” Je creëert nieuwe manieren om de prestaties van mensen bij te houden en met hen te vieren wanneer ze nieuwe hoogten bereiken.

Je stelt ze veel vragen om erachter te komen wat ze weten en wat ze niet weten, hoe ze het beste leren, wat belangrijk voor hen is en welke reis ze maken.

De prestaties van mensen verbeteren als jij in de buurt bent. Dit is je greatest gift. Instinctief weten mensen dat je om hen geeft en dat je zorgzaamheid oprecht is. Ze snappen het. Ze voelen het. Ze twijfelen er nooit aan. En die zekerheid bevrijdt hen.

Je geeft mensen niet op. Het maakt niet uit hoeveel ze worstelen, je blijft geloven dat ze een manier zullen vinden om vooruit te komen en te verbeteren. Je bent geïntrigeerd door “het proces” – het proces van het leren en groeien van andere mensen. Je zit niet ongeduldig te wachten op de doorbraak van de big-bang. In plaats daarvan ben je tevreden om kleine stappen van groei te zien die elke dag plaatsvinden.

Je bent ook geïntrigeerd door het proces van de activiteit. Je geniet ervan om activiteiten op te splitsen in delen en vervolgens anderen te laten zien hoe ze elk onderdeel moeten doen. Je wilt dat anderen het ‘hoe’, de ‘methode’ begrijpen en wanneer je anderen het ‘hoe’ kunt laten zien, ben je blij.

Je weet dat mensen alleen kunnen leren van waar ze beginnen, dus je stelt veel vragen om hun startpunt te bepalen.

Je luistert heel goed. Je houdt het nauwlettend in de gaten. Je “start-by-listen” -benadering zorgt ervoor dat anderen zich gehoord en veilig voelen. Voor jou is het de bron van essentiële informatie over hun leerstijlen, hun persoonlijkheden, hun begrip. Je gebruikt deze informatie om wat je ze leert aan te passen, zodat het bij elke persoon past – je individualiseert. Je wilt op het niveau van mensen komen. Je wilt je bezighouden met hun wereld, mensen zien in hun “natuurlijke habitat” en hun realiteit beter begrijpen Dit bereikt drie dingen:

1) het laat hen zien dat je ze kent;

2) het toont je de wereld vanuit hun perspectief;

3) het geeft je de grondstof die je nodig hebt om ze goede ideeën te geven voor hoe ze beter kunnen worden.

You are a learner yourself.

Dit is een constant onderdeel van je leven. Je toewijding aan continue leren is niet alleen voor jou. Het dient ook om je uit te rusten met nieuwe ideeën en technieken die je kunt gebruiken om anderen te helpen.

Waar je ook gaat, je zult instinctief proberen een lerende organisatie op te bouwen, een plek die opzettelijk is ontworpen om de ervaring, het begrip en uiteindelijk de prestaties van elke persoon te vergroten.